22 Nisan 2017 Cumartesi

Yerdeniz Öyküleri - Ursula K. Le Guin

Ursula Le Guin'den okumalar yapmayı çok seviyorum. Kitaplarını okudukça ve yazma tarzını kavradıkça kadın en sevdiğim yazarlardan biri oldu. Hatta şu an en sevdiğin yazar kim diye sorsanız Ursula diyebilirim. Geç keşfettiğim ve değerini zamanla anladığım biri. Yerdeniz Büyücüsü'nü birkaç sene önce okumuştum. Tabi o zaman kitaptaki benzetmelerden bihaberdim. Kendine has bir fantastik - kurgu okuduğumu düşünüyordum sadece. Zamanla bir şeyleri öğrendikçe Ursula'nın hem feminist bakış açısını hem de doğu felsefesinden kitaplarına aktardığı ögeleri keşfettim. Hala da keşfediyorum. Kitap okumayı seven herkes Ursula Le Guin okumalı. En azından Yerdeniz Büyücüsü'nü edinip okuyun. Kaçış edebiyatı olarak nitelendirilen fantastik edebiyatta, gerçekle bu kadar bağlantılı eserler bulmak kolay olmuyor.



 Yerdeniz Öyküleri seri sıralamasında sondan bir önceki kitap olarak yer alıyor. Kitaptaki beş öyküden kimisi serinin kurgusunu tamamlarken kimisi Yerdeniz'in farklı yörelerinden insanları anlatıyor. Büyü ve toplumsal sorunların bir arada olduğu hikayeler bunlar. Yerdeniz'i okurken neden kadınların cadı olarak nitelendirilip erkeklerden geri planda tutulduğu üzerine düşünmüştüm. Evrenin kurgusuna uygun bir sebebi olsa gerekti. Tehanu'da az çok anlamıştım ama asıl Yerdeniz Öyküleri'yle emin oldum. Yerdeniz bizim yaşadığımız dünyaya çok benziyor. Teknolojide çok büyünün, tüketimden çok yalınlığın olduğu bir versiyon. Daha iyi hali mi bilmiyorum, sanırım değil.
Öykülerden tek tek bahsetmeyeceğim ama kitabı okurken öğrendiğim bir bilgiyi paylaşmak istiyorum. Kitap Roke Adası ve büyücülerin birleşmesinin kökenini açıklıyor. Roke Adası'nda bulunan korunun öneminden de bahsediliyor. Buranın köklerinin ölümden daha öteye dayandığından söz ediliyor. Bunları okuduğum günün akşamı Nirvana kelimesinin Pali dilindeki anlamının "Koruluğun ötesine geçiş" olduğunu öğrendim. Ursula'nın doğu felsefesiyle ilgilendiğini söylemiştim, aslında kitaplarını biraz daha bilinçle okursak kim bilir daha neler keşfedeceğiz. İnsan - ejderha benzetmeleri de çok ilgimi çekiyor. Yazarın kitaplarını açıklayan Türkçe bir yazı var mı bilmiyorum ama seri bitince araştıracağım. Yabancı kaynak kesin vardır, olmadı öyle okurum. Öğrendikçe de buraya yazarım. Ursula'nın denemelerinden oluşan Kadınlar Rüyalar Ejderhalar kitabından önemli bilgiler edinmiştim ama daha fazlasını bulsam fena olmaz. ^.^ Kafamdakileri toparlayabilirsem belki bir gün Yerdeniz'e felsefi açıyla bakan kapsamlı bir yazı yazarım. Kitapları okudukça aklımda sorular beliriyor. Acaba korunun ötesine uçan ejderhalar nasıl yaşıyorlardır, isimlerini kim veriyordur?
Yerdeniz Öyküleri'nden sonra geriye sadece Öteki Rüzgar kaldı. Kitabı hemen okumak istemiyorum, Ursula'nın yazdıklarını bilinçaltımda sindirip öyle devam ediyorum. Hemen bitmesin diye değil yani. Zaten ilk üç kitabı  algılarımı açarak bakmak ve ona göre görmek için tekrar okuyacağım. Elimde Ursula'nın Marifetler ve Sürgün Gezegeni kitapları da var. Seri bittikten sonra diğer kitapları için tavsiye ettiğiniz bir okuma sırası var mı? Ursula'nın kitapları ve Yerdeniz hakkında ne düşünüyorsunuz? Buradan uzun uzun yazmaya üşenen olursa mailden ya da instagram hesabımdan ulaşabilir. Hadi biraz güzel şeylerden konuşalım. Herkese iyi geceler. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...