3 Ocak 2020 Cuma

2019'da Okuduklarım: 103 Kitap, Bana Kattıkları ve Favoriler

2020'nin ilk günlerinden herkese merhaba. Umarım yeni yıla güzel bir giriş yapmışsınızdır, ben biraz hasta girdim. Aslında bu yazıyı sene bitmeden yazıp 2020 hedeflerime geçmek istiyordum ama ufak bir gecikme oldu. 2019'un ilk iki ayı Polonya'daydım, dönünce de bir süre eski okuma alışkanlığıma geçemedim. Hala da geçmiş değilim. Yine de senelik 100 kitap hedefimi tamamladım. Bunu sırf sayı doldurmak için okunmuş öylesine kitaplarla yapmadım, bu yüzden kendimi tebrik ediyorum. :P Kitaplara geçmeden belirmek isterim ki önemli olan sayı değil, ne okuduğunuz ve size ne kattığı. Bu katkı bilgi de olabilir keyif de. Ben okumalarımda keyif ve bilginin ortasını bulmaya çalıştım. Erasmus dönüşü kendime birtakım hedefler koymuştum. Bakalım bunlar neymiş ve yapabilmiş miyim?



View this post on Instagram

Dikkat dikkat, önemli bir duyurum var! 😄 Geç oldu ama (erasmustan dolayı) bu sene için bir okuma planı yaptım, amacım kütüphanemdeki kitapları olabildiğince bitirmek. Bunun için 10 madde hazırladım. Katılmak isterseniz maddeler ve seçimlerim şu şekilde: 1. Bir yazardan sahip olduğun tüm kitapları oku: Mircea Eliade 2. Her ay çağdaş dünya ve yerli edebiyatından güncel birer eser oku 3. Okumayı ertelediğin 3 yazarın kitaplarını oku: Tolkien, Lewis Carroll ve Yaşar Kemal 4. Okumayı ertelediğin 3 türden sene sonuna kadar en az beşer kitap oku: Latin Amerika Edebiyatı, Felsefe ve Sosyoloji 5. Stefan Zweig'ın kurgu dışı eserlerini oku 6. Yerli edebiyattan bir yazar seç ve her ay 1 kitabını oku: Yaşar Kemal 7. Her ay en az 1 tane kurgu dışı kitap oku Çapraz / Paralel okumalar: 8. Bir yazarın iki kitabını aynı anda oku 9. Bir yazarı etkilediği ya da etkilendiği bir yazarla aynı anda oku 10. Aynı döneme / konuya ait iki kitabı birlikte oku Liste değişebilir, zorlama okumalara gerek yok.😊 Eğer siz de katılmak isterseniz #büyülüayraç2019Okumaları tag'i ve beni etiketleyerek paylaşırsanız sevinirim, böylece haberim olur ve belki birlikte okumalar yaparız. Kendi listenizi yapabilir, benimkine ekle çıkar yapabilirsiniz. Bu konuda ne düşünüyorsunuz, sizin okuma planınız var mı? Yoruma bekliyorum, herkese mutlu akşamlar ❤️
A post shared by Büyülü Ayraç (@buyulu_ayrac) on

Mircea Eliade kitaplarımı okuyamadım, üzülerek söylüyorum ki hiç Eliade okumadım. :D Her ay yerli edebiyattan bir eser okumadım ama dünyadan okudum. Tolkien ve Yaşar Kemal'den kendimce okudum, nihayet Yüzüklerin Efendisi Serisi'ne başladım. Sosyoloji okuması neredeyse hiç yapmadım ama Latin Amerika ve Felsefe okumaları yaptım. Senenin en güzel okumalarından biri Isabel Allende kitapları oldu. Her ay bir kurgu dışı okudum ama bu konuda daha iyi olmak isterdim. Kurgu-dışı okurken hala zorlanıyorum.  Bir yazarın iki kitabını aynı anda okuyamadım, Huymans kitaplarıyla bunu denemek istedim, Tersine beklediğimden çok daha farklı çıkınca yapamadım. Sanırım aynı anda iki - üç kitap okumak pek bana göre değil, çok da zorlamamak lazım sonra insan okumaktan soğuyor. Gördüğüm kadarıyla 2019 hedeflerimi yarı yarıya yerine getirmişim. Peki bu 103 kitap nelerdi, ne okudun ne keşfettin derseniz, okuduklarıma birlikte göz atalım.



2019'un ilk okumalarını erasmusta yaptım. Ebook olarak okumak çok keyif vermese de Henry James - Yürek Burgusu seneye güzel bir giriş yapmamı sağladı. Yarı uykuda yarı gerçek gibi bir kitaptı, hayran kaldım. Tepedeki Ev'in dizisinin ikinci sezonu Yürek Burgusu'ndan uyarlanacakmış, merakla bekliyorum. Türkiye'ye dönmeden baya bir kitap sipariş etmiştim. Bunlardan biri Kehlmann'dan Gitmeliydin'di. Atmosferi Yürek Burgusu'yla örtüşen bir çağdaş dünya eseri, delilik ile kabus görmek arasında ilerleyen kısa bir hikayeydi. Mart ayında kışa yakışacak güzel gotikler okudum, bahar geldikçe kurgu dışı okumalara yöneldim. Sizin de okuma rutinlerinizi mevsimler etkiliyor mu bilmiyorum, beni fazlasıyla etkiliyor. Campbell'den Kahramanın Yolculuğu zorlu ama çok keyifli ve inanılmaz öğretici bir okuma oldu, mutlaka edinin diyeceğim bir kitap. Sadece mitlerle ilgilenenlerin değil, edebiyat seven herkesin bilmesi gereken bilgilerle dolu. Ağır bir okuma olduğu için ardında üç dört tane kolay okunacak kitaplarla devam ettim, bu vesileyle nihayet Gizli Bahçe'nin tam metnini okuma fırsatım oldu. Sonra senenin en güzel keşfi olan Roy Jacobsen ile tanıştım. Norveçli yazarın Görülmeyenler ve Beyaz Deniz adlı romanlarını okudum. Seri olan bu iki kitap Norveç'in ıssız adalarında ikinci dünya savaşı ve öncesinde yaşamış bir ailenin sakin yaşantısını konu alıyor. Deniz suyuyla ıslanmış beyaz taşlar gibi güzeldi. Keşke sene sonunda keşfetseydim, ilerleyen günlerde okuduğum hiçbir şeyden aynı tadı almadım. 

Bu sene iki Isabel Allende kitabı okudum: Ruhlar Evi ve Yüreğimdeki Ülkem. Ruhlar Evi benim için Latin Amerika Edebiyatı'nın en üst noktası oldu, Yüzyıllık Yalnızlık'tan daha iyi bulduğumu belirtmeliyim. Isabel Allende okuması çok keyifli bir yazar. Dili hem komik hem hüzünlü hem şiirsel...Demek istediğim sözcükleri kullanım şekli çok başarılı. Büyücü gibi, sözcük büyücüsü. Kendisine Yerdeniz'de hocalık teklif edilebilir. 

2019'da birkaç manga ve grafik romanlar da okudum. Uzumaki ve Another serilerini bitirdim. Another güzeldi fakat Uzumaki için aynı şeyi söyleyemeyeceğim, bence okunmasa da olur. Maus ve Karanlık Güzel grafik romanlarını okudum, ikisini de tavsiye ediyorum. 

Türk yazarlardan Faruk Duman, Burhan Sönmez ve Yalçın Tosun'u keşfettim. Faruk Duman'ın tarzını çok beğendim, Köpekler İçin Gece Müziği'ni herkese tavsiye ediyorum, karanlık bir atmosferi vardı. Yaşar Kemal okumalarıma devam ettim. Hasan Ali Toptaş'ın son kitabını okudum, pek beğendiğimi söyleyemeyeceğim. 

Ursula'dan iki şiir, iki çocuk kitabı ve zirvesi olduğunu düşündüğüm Hep Yuvaya Dönmek'i okudum. Hep Yuvaya Dönmek ile ilgili yazmıştım, Ursula seven herkesin okuması gerektiğini düşündüğüm bir eser. Çok yönlü olması okumayı biraz zorlaştırıyor, içinde birden fazla metin türü var. Son şiir kitabı Şimdilik Her Şey Yolunda okuduğum en naif şiir derlemelesiydi, ruha değen sözcükler her zaman bulunmuyor. 

Seneyi iyi kapatmadım, yüksek lisans tez okumalarımla kişisel okumalarım çatışınca son iki ay verimsiz geçti. Güzel şeyler okudum ama bir ara tez okumalarıma ağırlık vereyim derken edebiyattan uzaklaştım, bu  da beni okumaktan soğuttu. Kurgu dışı okurken zorlanıyorum diyorum ama psikoloji okumak çok keyifli, ya da sanat. Kentsel planlama ve sosyoloji üzerine okurken sıkılmamı okuma zorunluluğuna bağlıyorum.

2019 okumalarımı gözden geçirip 2020 hedeflerimi öyle belirlemek istedim. Eksiklerime ve neler okumak istediğime bakarak bir okuma sistemi oluşturacağım. Bunun yazısı çok yakında gelir. Son olarak, senenin en iyilerini de paylaşayım. 2019'da okuduğum en iyi yazarlar Roy Jacobsen, Isabel Allende ve Henry James oldu. (Ursula kitaplarını ve kendisini katmıyorum.) En iyi kitaplar Beyaz Deniz, Gitmeliydin, Bitmeyecek Öykü, Höyükteki Nar Ağacı ve Ruhlar Evi. Kurguda en iyi keşfim Jacobsen oldu, kurgu dışında ise Zor Bir Ailede Büyümek adlı psikoloji kitabı bana çok şey kattı. Kurgu dışında daha çok okuma yapmak istiyorum, 2020 hedeflerimden biri belli, dengeli bir şekilde kurgu - kurgu dışı okumaları yapmak. Bir diğeri ise 2019'da tek bir sayfa dahi okuyamadığım Eliade kitaplarını bitirmek. (Bitirmek iddialı oldu ama neden olmasın?) 2019 okumalarımdan şunu öğrendim, eskisi gibi daldan dala okumak istemiyorum. Bu beni yoruyor, belli bir düzende gitmek istiyorum. Kolaya kaçmak o an iyi gelse de okuma keyfimi düşürüyor ve ileriye dönük yavaşlıyorum. Ayrıca popüler kültürden elimde kalan kitaplar var, bu sene Yabancı ve Cadıların Keşfi'ni okudum mesela. Zevk alamadım çünkü çok beklediler artık okuyayım diyerek elime almıştım. Okumak için okumak, herkes okudu ben de okuyayım da aradan çıksın okumaları yapmak istemiyorum. 

Peki siz 2019'da neler okudunuz, okuduklarınız size ne kattı? Unutmadan,  blogumu desteklemek isterseniz reklamlara tıklayarak bunu yapabilirsiniz. 2020 planım ile yakın zamanda görüşmek üzere, herkese mutlu bir hafta sonu diliyorum. 


9 yorum:

  1. 2019 benim için baya verimli geçti. IMDb filmlerinden izledim. Birçok yazarın kitaplarını okudum. Her ay bir tane ingilizce kitap okumaya çalıştım. Güzel bir yıldı. 2020 de elimde olan okumak istediğim kitapları okumak istiyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzeli verimli bir yıl olmuş. 2020 için de keyifli okumalar dilerim:)

      Sil
  2. Isabel Allende’yi çok ama çok seviyorum. Altın Ejder Krallığı çocuk kitapları bile şahane ♥️ 2020 dilediğin gibi olur inşallah ����

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, umarım hepimiz bu yıl çok güzel kitaplar okuruz :))

      Sil
  3. Alan okumaları yoğun olunca ben de kurgu okuyamıyorum, okumaya çalışınca da sünüp kalıyor okuduğumdan bir şey anlamıyorum. Seni anlayabiliyorum yani, bu durum çok fena. Son söylediklerine de katılıyorum, herkes beğendi, önerdi diye okumaya kalktığım kitapların çoğu boş çıktı. Bu yıl da zaten öneri veren kişilere darılır mı alınır mı diye düşünmeden kitap zevkiniz okuduğu kitapları, en beğendiklerini filan sordum. Ona göre önerisine kulak verdim. Yoksa olacak gibi değil, okumayı bekleyen milyonlarca kaliteli eser varken gidip senin için bir şey ifade etmeyen kitapları okumak gerçekten vakit kaybı ve hepimiz öleceğiz dolayısıyla vakit çok önemli :D Roy Jacobsen ismini ilk senden duyuyorum, hemen araştıracağım. Isabel Allende de okumak istediğim yazarlardan biri. Yüzyıllık Yalnızlık benim kalbimin tahtında oturan eserdir, ondan bile güzel demen tahtın şöyle bir sarsılmasına (şoktan) benim kalbimin de teklemesine neden oldu ahahah :D Bunu söylenen ilgimi daha da çekti kısacası. Allende okumalarımı da daha fazla ertelemeyeceğim. Keyifli bir yazıydı Berfin. Hedefine böyle güzel kitaplarla ulaşman harika, tebrik ediyorum. Bu yıl daha güzel kitaplar okumanı, 2020'nin sana hep güzellikler getirmesini diliyorum canım benim ^.^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde bilgisayarımda sorun var o yüzden bu kadar geç cevap veriyorum. :( Allende'yi wpdan konuştuk gerçi ama umarım en az benim kadar beğenirsin. Marquez'in yeri ayrı onun ayrı tabii. :)) Zaman azlığı konusundaki fikrine şiddetle katılıyorum, günler akıp giderken öylesine okuduğum her kitap beni rahatsız ediyor. İçten içe hay senin gibi kitaba...diyorum dermişim. :D Şaka bir yana ben de zevkine güvendiğim insanların önerilerinin dışına çıkmamaya çalışıyorum. Güzel dileklerin için çok teşekkür ederim, İnşallah bu sene hep birlikte çok güzel kitaplar okuruz. ^-^

      Sil
  4. Şu yazıyı okumak bile insanı okuma konusunda motive ediyor<3 Berfin sen hep oku, kitaplarla yolun asla ayrılmasın<3 2020'de de umarım çok güzel kitaplarla karşılaşırsın!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esleeem her zamanki gibi çok tatlısın <3 Yorumunu nihayet Sultan'ı almış Ferat'ın mutluluğuyla okudum ahahah :D Umarım, hep beraber çok güzel kitaplar okuyalım <3

      Sil
  5. Çok teşekkür ederim İlkay, keyifli ve verimli okumalar diliyorum :))

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...